Brattåsstiftelsen mottar forskningsansökningar en gång per år. Ansökningsperioden är 1 augusti – 30 september. Anslag kan beviljas till projekt med upp till fyra års löptid. Här hittar du information om ansökningsförfarandet och länk till ansökningssystemet.
Från och med 2025 görs ansökan om forskningsanslag digitalt via vårt ansökningssystem där man skapar ett personligt sökandekonto.
Anvisningar
Ansökan ska innehålla
- Titel
- Sammanfattning
- Bakgrund (inkl. sammanfattning av forskningen inom området hittills med referenser)
- Motivering
- Mål, teorier och/eller hypoteser
- Metod
- Genomförande
- Plan för publicering och information till avnämarna, normalt inkl. det enskilda skogsbruket
- Organisation
- Projektperiod (max 4 år)
- Fördelning av kostnader på olika poster, samt sökt belopp
- CV
- Publiceringar
Intygande av institutionschef
Innan du kan skicka in din ansökan måste den signeras av institutionschef eller motsvarande. Begäran om signering görs i sista steget under rubriken Required signatures, genom att välja “Request signature”. När signeringen är klar får du ett e-postmeddelande, och du kan sedan logga in för att signera och skicka in din ansökan.
Granskning
Första granskning inom styrelsen:
- Relevans i förhållande till stiftelsernas ändamålsparagraf
- Särskilt intressant forskningsområde som annonserats
Extern granskning:
- Ansökans vetenskapliga kvalitet
- Potential att ge nytta för slutanvändare
- Forskarens/forskargruppens vetenskapliga kompetens
- Erfarenhet och förmåga att leda och administrera projekt
- Budget i relation till det föreslagna arbetet (kostnadseffektivitet)
- Övrigt
Styrelsens slutliga bedömning:
- Resultat av extern granskning
- Ansökt belopp i förhållande till tillgängliga medel
- Plan för information till avnämarna
- Ev. erfarenheter från tidigare beviljade anslag till samma sökande
Besked och utbetalning
Beslut meddelas via e-post till den sökande.
Första granskning sker inom styrelsen. Besked om att granskningen avbryts meddelas via e-post senast 31 oktober.
Slutlig granskning av kvarstående ansökningar görs efter hörande av tre oberoende bedömare. Besked om styrelsens beslut meddelas senast 31 december.
Utbetalning görs efter att den sökande/institutionen rekvirerar medel utifrån avtalad utbetalningsplan.
Ansökningssystemet
Första gången man använder ansökningssystemet behövs ett nytt sökandekonto registreras via inloggningssidan. När registreringen är klar kan man logga in i systemet och därefter skapa sin ansökan om forskningsanslag.
Rubriker och stödtexter i ansökningssystemet är på engelska. Ansökan och bilagor kan skrivas på svenska eller engelska.